Vernieuwing …..

….. wat is dat eigenlijk? Wanneer is iets nieuw? Wanneer moet je vernieuwen? Wie bepaalt dat er vernieuwd moet worden?

De laatste tijd heb ik me een beetje in de kringen van “onderwijs-vernieuwers” begeven. Weliswaar via de sociale media, maar toch. En daarbij kwam ik toch de nodige vragen tegen die je kunt of misschien wel moet, stellen bij onderwijs vernieuwing. Hier een paar voorbeelden;

  • Geldt “If it works, don’t fix it”? Willem Karssenberg schreef er een mooie blog over op www.trendmatcher.nl
  • Als je het hebt over “het onderwijs”, over welk onderwijs heb je het dan? Basisonderwijs? Voortgezet onderwijs? Hoger onderwijs? Willem van Ravenstein is daar, naast andere praktische zaken, nog ernstig over aan het nadenken op zijn site http://www.wiskundeleraar.nl/
  • Moet iedereen meedoen aan die vernieuwing, of kan ieder dat individueel voor zich bepalen?
  • Is het inzetten van ICT vernieuwing of ziet dat er anders uit die vernieuwing?

Nog vele vragen kun je je stellen bij de vernieuwing in het onderwijs. Wat ik gemerkt heb, is dat ik op vele vragen (nog?) geen antwoord heb. Sterker nog, vele vragen ken ik nog niet eens! Maar gelukkig zijn er altijd weer mensen die al wel hier over nagedacht hebben, of, misschien nog wel prettiger voor je ego ;-), met dezelfde vragen rondlopen. Via de sociale media, kun je met die vragen aan de slag; Ik zoek de antwoorden en de vragen. Ik ga er over in discussie. Ik zoek de mensen die met dezelfde vragen rondlopen. En na een tijdje ronddwalen en zoeken, ben ik weer wat wijzer. En zo hoop ik nog veel wijzer te worden de komende tijd. Wie mij daarbij wil helpen, laat het me weten. Samen ontdekken we de antwoorden en de vragen.

This entry was posted in Onderwijs. Bookmark the permalink.