10% snuffellende muizen….

…. en de rest doet wat ie gewend is.” Dat was een deel van de boodschap die Harold Janssen afgelopen zaterdag meldde. De 10% wijkt af van de geplaveide banen en gaat op zoek naar andere wegen naar Rome. Zij zijn noodzakelijk om die wegen te vinden en trekken de meerderheid na een tijdje mee. Toen ik gisteren in voorbereiding op de studiemiddag van vandaag, de stukken doorlas, dacht ik echt dat we bij ons op school verder waren dan die 10%. Het stuk met daarin de visie op het onderwijs in 2025 sloot namelijk een mooi eind aan op de ideeën die John Moravec bij het congres Onderwijsverniewen naar voren had gebracht.

Dat we verder zouden zijn dan die 10% is natuurlijk niet reëel en eerlijk. Ik zit met mijn gedachten en interesses volop in het vernieuwen van het onderwijs en dat geldt dus niet voor iedereen. Niet iedereen is bekend met de ideeën, voorbeelden en denkbeelden over onderwijsvernieuwing. Ik had dus ook niet mogen verwachten dat we vanmiddag met 80% van de collega’s eens lekker gingen nadenken en praten over muurloze studieruimtes, zonder vast rooster, met zelfsturende leerlingen, intrinsieke motivatie en dat soort zaken.

Toch was ik bij de eerste weerstand enigszins teleurgesteld. En bij de volgende 3 kritische reacties had ik het gevoel weg te willen lopen. “Dit gaat nooit wat worden” was mijn idee. En dat is geen handige en daarnaast een onterechte reactie. Bovendien gaan we op die manier helemaal nooit ergens komen, omdat de zo door mij gewenste verandering geen voortrekkers kent. We blijven dan steken bij de goedwillende early adopters en zullen nooit de meerderheid bereiken.

Dus ik heb me gestort in de discussies tijdens en na de workshops. En dat ga ik ook blijven doen met alle enthousiasme die ik in me heb. En mbv al die innovators en early adopters die er al rondlopen en die al zoveel werk hebben verricht door dingen uit te proberen en te ontwikkelen.

Overigens was dat ook wat ik afgelopen zaterdag mee naar huis heb genomen: “Geen woorden maar daden” en “hand in hand kameraden”. Vertaald naar “normaal Nederlands” houdt dat in dat ik gewoon zelf ga doen. En tegelijkertijd door ga met verbinden met early adopters en innovators. Zo vormen we samen de vastberaden 10+% en gaat die vernieuwing er komen, ook bij mij op school!

This entry was posted in Onderwijs. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *