CITO

Wat is dat toch met die enorme waarde die aan de CITO eindscore wordt opgehangen? Wat is de waarde van deze toets der toetsen? Wat zegt de score die behaalt wordt onder de omstandigheden waaronder hij gemaakt wordt?

Op de basisschool wordt er tijden van de tevoren naar toegewerkt. Op de middelbare school wordt zelfs in de 4e klas soms nog teruggegrepen op de score om te kijken of een leerling de potentie heeft om het examen te halen. En het ministerie ziet in de scores een uitstekende manier om scholen als goed of slecht te bestempelen en voert de toets daarom als verplicht in vanaf volgend jaar.

Maar wat doe je met de leerling die onder deze druk MOET presteren? Leerlingen die niet tegen deze druk kunnen. Of leerlingen die de nacht ervoor slecht geslapen hebben, ziek zijn of wiens hond is overleden. Mogen die leerlingen dan een herkansing? Worden hun resultaten geschrapt of tellen die niet mee voor de school score? Of moeten ze dan op basis van de score naar VMBO-kader in plaats van Havo. En krijgen ze dan, als ze naar Havo mogen, 4 jaar later te horen dat ze met zo’n CITO score nooit een Havo diploma gaan halen.

Maar omgekeerd net zo. Met al dat voorwerk en zelfs trainers die ingehuurd worden door ouders, mag je ook je vraagtekens stellen bij de uitkomst van de toets. Zelf moest ik vorig jaar een tweetal testjes doen. Door een goede voorbereiding, wist men op basis van die twee testjes te melden dat ik een bovengemiddeld academisch denkniveau heb. Had ik die testjes 3 dagen eerder gedaan dan was ik waarschijnlijk een gemiddelde HBO-er geweest, wat ik overigens ook ben.

En wat doe je met de beoordeling van de scholen? Ga je die afrekenen op de scores die behaald worden? Is een school slecht als 80% naar het VMBO gaat? Wat als 10 jaar later blijkt dat van die 80% de helft een uitstekende MKB-er is geworden en daarmee de motor van onze economie. Is die score dan slecht geweest 10 jaar eerder?

Een heleboel vragen. Niet zo zeer over het afnemen van die CITO als meer over de waarde die er aan toegekend wordt. Één goed ding zit er aan de nieuwe ideeën van de minister, te weten het feit dat de CITO naar achteren wordt geschoven, na de beoordeling door de zeer bekwame docent. Die docenten kijken niet alleen naar de intellectuele capaciteiten maar ook naar de instelling die de leerling heeft laten zien in die 8 jaar. Dat een tijdje later dan de CITO score in 95% van de gevallen het oordeel van de docenten bevestigd, is aardig. Wat mij betreft ook niet meer.

This entry was posted in Onderwijs. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *