Chaos in mijn hoofd

Dat is de situatie waarin ik verkeer. Ik kom weer van alles tegen wat ik interessant vind maar zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. Zo ben ik bezig met, of beter moet ik starten met, het organiseren van het event “Social media in de klas: hoe zet ik het structureel in?” voor The Crowd. Ben ik zo’n Scoopt.it pagina gestart over “Social media in de klas” en “Flip je klas“. Twitter ik natuurlijk zo af en toe. Ben ik bezig met de website voor de Europacup voor landskampioenen softbal (ECWA). Ga ik meedoen met de Summerschool+ van Kennisnet. Wordt ik via Twitter door @JelmerEvers en @WisWijzer2 gewezen op Coursera waar je allerlei cursussen online kunt volgen (voor nop). Probeer ik het boekje BoekTweePuntNul te lezen. Kortom CHAOS!

En wat doe je er aan? Ik heb het antwoord(nog) niet. Want de dingen die ik “allemaal” doe, worden door anderen ook gedaan (ik ben niet bepaald een innoverend type wat dat betreft 🙂 ). En die anderen lijken het allemaal fluitend te kunnen doen en nog overzicht te houden ook.

Misschien moet ik eens wat lijstjes gaan maken: TO-DO, prioriteiten, dat soort dingen. Maar ja vaak is het zo dat als ik daar mee begin, ik weer dingen tegenkom die ik interessant vind en dan…..

Ik hou me aanbevolen voor tips in deze. 😉

6 comments

  1. Lex Hupe says:

    Patrick, hoe herkenbaar…… Paar tips:
    – sla interessante dingen in elk geval eerst op, dat geeft zekerheid en rust. Later pak je ze weer op om ze te “verteren” (doen koeien ook tenslotte)
    – Events (ik neem aan een fysieke bijeenkomst) organiseren slurpt tijd, dat is een feit. In tijden dat ik er één organiseer merk ik dat het het beste werkt, om dat event altijd voor te laten gaan. Andere dingen moeten dan maar even opzij.
    – zorg dat je de DAG vast hebt gelegd en de PLAATS en een GASTORGANISATIE, die bv. catering en zaal verzorgt. Als die 3 pijlers vaststaan dan kun je voort
    – hou altijd aan dat activiteiten waarbij anderen betrokken zijn, voorgaan op activiteiten van jezelf. Mensen moeten op jou kunnen rekenen. Beschaamd vertrouwen doet afbreuk aan het imago dat je bij anderen hebt. Houd dit scherp in de gaten
    Tip: http://randomactsofleadership.com/2009/04/29/7-ways-to-earn-trust/

    • admin says:

      Lex,
      Interessante dingen sla ik zeker op, maar zelfs daar “gaat het mis’; deels sla ik het op via mijn bladwijzers, deels via een Scoop.it ‘pagina’ en deels via van die notes in Outlook. Kortom ook daar chaos! 😉
      Ik ben me er goed van bewust dat ik de prioriteiten moet leggen bij datgene waar anderen bij betrokken zijn. Maar in dat proces kom ik dan weer zoveel dingen tegen dat ik er met mijn (af en toe) ongestructureerde werkwijze, in verzuip.
      Deze blog was voor mij weer even een “reminder” dat je af en toe de zaak helemaal opnieuw moet aanschouwen. En als mooie bijkomstigheid krijg je dan nuttige tips voor dat proces! Thanks! 😉

  2. Frans Droog says:

    Hoi Patrick,
    Mijn gedachten:
    – Herkenbaar!
    – Gewoon fluiten, dan doe je het fluitend 🙂
    – Vooral kijken naar alles wat je wel voor elkaar krijgt, niet naar wat je nog meer zou willen doen.
    – Een voor jou goed werkende todo lijst zoeken en ook ECHT gebruiken met als belangrijke componenten: prioriteiten stellen en realistische tijdpaden (dit komt dus nu bovenaan je todo lijst te staan 🙂 )
    – Een plaats voor humor en relativering inruimen.
    – Werk delen:
    Concreet: Organisatie event #socialindeklas gaan we met een goede groep doen. Dat komt prima in orde en is leuk om te doen! Zal ik een wiki starten om ideeën en materialen te verzamelen?
    Concreet: Je “Flip je klas” scoop.it zou je kunnen ‘samenvoegen” met die van mij? Je kunt je eigen scoops dan bij mij ‘suggereren’. Aansluitend bij wat jij beschrijft ben ik een tijdje terug gestart met het verzamelen van onderwijs scoop.its om ze efficiënt te kunnen delen: http://web20-indeklas.wikispaces.com/Scoop.it+in+de+klas
    – Soms is chaos even goed
    Hopelijk heb wat aan bovenstaande!

    • admin says:

      Thanks Frans. Hoewel het “open deuren” zijn, is het goed ze te horen/lezen. Die TO-DO lijst is nog wel het lastigste. Ik heb zoiets in Outlook, maar dat werkt niet. Ik moet eigenlijk iets hebben dat, als ik de PC/laptop opstart, automatisch naar voren komt. Tip?
      Vwb samenvoegen van scoop.it: uitstekend, geen idee hoe dat werkt, maar daar weet jij het nodige wel van en anders komen we daar wel uit. Ik zag overigens dat ik nog niet in je mooie lijstje sta met http://www.scoop.it/t/social-media-in-de-klas ;-).

  3. Jelmer Evers says:

    Haha, enorm herkenbaar hoor. All of the above zou ik zeggen 😉 Maar wat echt helpt is je (sorry nog een term) PLE (Personal Learning Environment) in kaart brengen. Hoe ziet je informatiestroom eruit? Volgens heb je dat niet helder.

    – waar komt het binnen? Twitter, RSS/Google Reader? G+? YouTube?
    – waar sla je het op? diigo? delicious? evernote?
    – hoe verwerk je het? diigo? scoop.it? blog? twitter?
    – hoe deel je het? twitter? diigo. scoop.it? blog? YouTube?

    En zo kun je nog veel meer vragen bedenken die misschien voor jou relevant zijn. Dit is overigens een steeds terugkerend proces

    Als je dat helder hebt, krijg je ook meer rust in je hoofd (nou ja enigszins dan… 🙂 )

    Succes!

    • admin says:

      Hé Jelmer,
      dank voor je reactie. Het komt bij mij aan alle kanten binnen (wel voornamelijk Twitter) en gaat alle kanten op; zowel de ‘verwerking’ als het ‘opslaan’ als het ‘delen’. Misschien is het inderdaad goed een soort input-output schema op te stellen. Maar misschien nog wel belangrijker; wat is mijn doel!? En ik denk dat dat nog wel eens de grootste vraag is, ook grootste veroorzaker van de chaos. Wat ik wil bereiken is nog niet duidelijk en moet ik eerst maar eens vaststellen. En dan verder kijken via welke input- en output kanalen ik het bereik.

      Thanks.

Laat een reactie achter bij Frans Droog Reactie annuleren

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.