Leraren zijn net leerlingen

In het kader van het permanente streven om resultaten te verbeteren op onze school, werden alle mentoren van 3,4 en 5 havo uitgenodigd voor een mentorencursus. Het enthousiasme was niet al te groot moet ik eerlijk zeggen en dat was de eerste bijeenkomst ook wel te merken. Ook mijn enthousiasme was ver te zoeken en ik vroeg me af waarom dat zo was. Ook ik streef immers continue naar verbetering/verandering van mijn aanpak, om zodoende betere resultaten bij de leerlingen te realiseren. Waarom dan die ‘weerstand’ tegen een cursus waarmee hetzelfde beoogd wordt!?

Het antwoord is eigenlijk simpeler dan het stellen van de vraag:

motivatie!

Peter Riezebos in TC Tubantia van 17-1-2014

Ik ben begonnen met het lezen van Drive! van Daniel Pink. Daarin gaat het over de motivatie van mensen; waar is het op gebaseerd, en wat stimuleert het. Ik heb het helaas nog niet helemaal uit, maar weet al wel dat er een aantal belangrijke triggers zijn:

  1. Autonomie, de keuzevrijheid in het handelen
  2. Meesterschap, Het verlangen om steeds beter te worden in iets dat er toe doet
  3. Zingeving, de context van meesterschap en autonomie

Als ik met deze ‘kennis’ kijk naar het ontbreken van mijn motivatie voor de cursus, dan komt die waarschijnlijk voort uit het ontbreken van de autonomie hier. Ik heb immers zelf niet gekozen voor deze cursus.

Waarom de vergelijking van leraren met leerlingen? Leerlingen zitten vaak ongemotiveerd in de klas. Waarom? Dat is vaak de vraag, maar dat zal zeker te maken hebben met een gebrek aan autonomie. We leggen het hen vaak op: “je gaat dit doen” of “je gaat dat doen”.  Ze zijn de controle over hun handelen kwijt. Ook de zingeving ontbreekt nog wel eens, want vaak wordt het nut van een vak niet ingezien. Waar het denk ik niet aan ontbreekt (in de kern), is het verlangen om steeds beter te worden. Alleen moeten we dat dan wel weten te plaatsen in een zinnige context met keuze vrijheid voor de leerling. Dat is redelijk makkelijk geschreven (koste met wel geteld 18 seconden), maar is verre van makkelijk te realiseren. Voor mij dé uitdaging (al lang) binnen de bestaande kaders.

One comment

  1. Mooie post Patrick! Ik moet bij het lezen denken aan hoe dat tegenwoordig op het Coenecoop College in Waddinxveen gaat. De relatief nieuwe rector pakt het daar wat anders aan: http://blog.youngworks.nl/blog/gij-zult-leren

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.