Is het een gat….

… of gewoon een niveau verschil? Waarom kan de ene leerling meer dan de ander? Waarom kan de ene leerling iets op z’n 11e en de ander pas op z’n 16e?

Ons onderwijs systeem is in het basisonderwijs ingericht op “productiedatum” zoals sir Ken Robinson dat ooit mooi beschreef. In het vervolg onderwijs plaatsen we alles op niveau bij elkaar. In het eerste geval zie je de verschillen wat meer dan in het tweede (logischerwijs) maar in beide gevallen geldt dat we leerlingen op een hoop gooien, allemaal hetzelfde voorzetten en verwachten dat ze allemaal alles voor meer dan de helft snappen (om een 5,5 of hoger te scoren). Dat dit niet zo is of ook maar kan, moge duidelijk zijn. Nog los van het feit of je moet toetsen, leveren die toetsen in ieder geval het bewijs dat deze werkwijze niet klopt; de één scoort voor vak A een 8 en vak B een 4 en de ander andersom.

Er zijn mensen die het hebben over een 7-year-gap tussen de ‘beste’ (wat is dat eigenlijk?) en de ‘slechtste’ leerling in een klas. Mijn vraag is of dit een gat is of dat dit gewoon een niveau verschil is. Als je het hebt over een gat, dan zou logischerwijs iedereen ooit een bepaald niveau kunnen halen, want een gat is te overbruggen. Maar volgens mij is het een feit dat dit niet zo is. Sommige mensen zijn (en blijven) nu eenmaal slecht in bepaalde zaken.

Consequentie is wel dat een leerling die misschien wel heel goed is in exacte vakken maar een draak als het gaat om talen, te horen krijgt dat hij, bijvoorbeeld, geen VWO kan doen. Met de versterkte focus op Nederlands/Engels/Wiskunde vanuit de politiek, wordt dit natuurlijk versterkt, want waar je eerst nog met twee 5-jes voor de talen kon slagen, als je voldoende compenseerde, mag dat nu niet meer.

Waar ik eigenlijk wel naar toe zou willen, is een beetje het systeem zoals we dat vroeger hadden op de Mavo; je had vakken op C en op D niveau. En zo kwam dat ook op je diploma. Waarom dat systeem niet breder trekken en over het gehele middelbaar onderwijs trekken? Leerlingen gaan een aantal jaar naar school en als ze 17 zijn, krijgen ze een diploma met daarop een x-aantal vakken met daarbij het behaalde niveau. Sommigen behalen voor een bepaald vak een VWO niveau (en misschien al in het 3e jaar) en voor een ander vak VMBO-T niveau (pas in het 5e jaar).

Zou het niet mooi zijn als we dat zo zouden kunnen regelen? Gaat het ooit zo werken? Ben bang van niet. Maar dromen mag toch wel?

This entry was posted in Onderwijs. Bookmark the permalink.

1 Response to Is het een gat….

  1. Dromen mag altijd. Maar ‘t is helemaal zo’n gek idee niet. Waarom zou een leerlingen die (nog) wat moeite met de talen heeft geen wiskunde kunnen doen op VWO-niveau? Waarom zou een leerlingen geen wiskunde kunnen doen op VMBO-niveau maar wel geschiedenis doen op VWO-niveau?

    Er zijn niet alleen verschillen tussen leeftijdsgenoten maar ook verschillen in ontwikkeling van een leerling. Slecht in talen? Vast! Wie niet?:-) Maar als je een paar jaar ouder bent? Of wat dacht je van wiskunde? Nooit iets van begrepen? Vast! Wie niet? Maar als je ouder bent? Denk je dat je ‘t dan nog steeds niet kan? Lijkt me onwaarschijnlijk!

    Kortom: waarom niet? Ik vind het mooi idee. ‘t Is niet echt een nieuw idee, want hier in huize weltevree roepen we dat al 10 jaar, maar ja. Niet luisteren he?:-)

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *