Speldeprikken…..

… zo zou je alle initiatieven op het gebied van onderwijsvernieuwing/-verandering kunnen noemen. En dat zijn er ondertussen al heel wat. In een blog (http://didactict.wordpress.com/2012/04/14/leraren-met-lef/) werd een kleine opsomming gegeven;

– Leraren met Lef

– Lente in het onderwijs

– TheCrowdNL

– EduShock

– BoekTweePuntNul

en nog een heleboel meer.

Met alle, mijn inziens, nog al negatieve berichtgeving rondom het onderwijs, zou het mooi zijn als duidelijk wordt dat het allemaal zo slecht niet is in het onderwijs. De genoemde initiatieven zijn daarvan het bewijs. Alleen schiet het niet echt op als het bij speldeprikken blijft.

De initiatieven zijn echter niet volledig overlappend en moet je volgens mij (en oa @FransDroog) niet tot één grote cocktail mengen om zo tot een grote shot te komen. Ik denk dat je de initiatieven moet zien als een groot ziekenhuis; het doel van de verschillende specialisten is hetzelfde, maar ieder doet dat wel op zijn eigen gebied.

Samenwerken, hoe beperkt dan ook, lijkt me dan ook een goed idee. En graag zou ik daartoe het initiatief willen nemen. Hoe? Dat is altijd de grote vraag. Maar misschien is het goed om eens te beginnen met een bijeenkomst van een aantal initiatiefnemers van de verschillende initiatieven. In mijn reactie op de genoemde blog, stelde ik voor om dit in september te doen. Schooljaar 2012-2013 kan zo het jaar van de Samenwerkende Ommekeer worden.

Als we in staat zijn om te komen tot enige vorm van samenwerking, dan denk ik dat het net als bij acupunctuur, het resultaat van alle speldeprikken op zich, samen tot een uitstekend resultaat kan leiden.

This entry was posted in Onderwijs and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Speldeprikken…..

  1. Pingback: Speldeprikken…..onderwijsinitiatieven 2012 | Achtergrondinformatie Werkconcept Critical Skills | Scoop.it

  2. Frans Droog says:

    Hallo Patrick,
    Een heel mooi initiatief! Het verzamelen van alle positieve initiatieven en samen gaan doen wat samen kan, en tegelijkertijd te benoemen waar de kracht juist ligt in de verschillen, zal het positieve geluid versterken en leiden tot de zo gewenste concrete invullingen.
    Mocht ik een bijdrage kunnen leveren dan zal ik dit graag doen.
    Frans

  3. Pingback: De crowd van leraren met lef in de lente « DidactICT

  4. Pingback: Het lentegevoel van een menigte leraren met lef |

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *